Kopenhagen

Hej iedereen, 

Terwijl de regen op het raam tikt en mijn appartement ontzettend verduistert blik ik nog eens terug op een citytripje. Zeven jaar geleden leerde ik de Deense Michelle kennen tijdens één van mijn avonturen in Polen. We zagen elkaar het laatst vijf jaar geleden. Mijn beste vriend Joachim is momenteel op Erasmus in de Deense hoofdstad. Het perfecte moment om terug keren bood zich dus vanzelf aan. Omdat ik geen flauw idee heb hoe je zo een reispost maakt deel ik gewoon met jullie mijn favoriete beelden. 

1. De kleine zeemeermin 
Een zeemeermin met een kleine attitude. Vijf jaar geleden was ik één van die grappig toeristen die enthousiast foto's nam van de poep van mevrouw. Dit keer wou ik ook de voorkant eens bewonderen en wandelde we dus naar haar toe. Helaas had mevrouw nog steeds een attitude en weigerde ze opnieuw in de lens te kijken. En die zwaan was ook alles behalve mijn kameraad... ahhhh gevogelte! 

2. Lost in Tivoli 
Beslissingen moesten gemaakt worden. Welke dingen wilden we zeker doen en waar liggen die eigenlijk in het park? De foto was eigenlijk bedoeld om een herinnering aan de kaart te hebben die intussen serieus verzopen was, maar werd uiteindelijk één van mijn favoriete foto's.


3. Goed voor de lijn 
Die arme sukkelaar zat daar al lang te wachten tot zijn tasje koffie eindelijk werd bijgevuld. Ik besloot dan maar samen met J. om toch ergens anders te gaan dineren, want de service in Tivoli bleek toch niet zo vlot te gaan. Wel goed voor de lijn precies, als je echt skelet mager wilt zijn toch. 

4. En ze leefde nog lang en gelukkig... 
Dit schattige huisje leek zo uit een sprookje te komen. Spontaan kwamen er een miljoen sprookjes in mij op. Het sprookjespark ligt in Lyngby. Een deelgemeente - die bijna even groot is -van de stad.

5. Op bezoek bij de wacht 
In dit mooie kasteel wordt de koninklijke wacht opgeleid. Alleen al om daar te mogen wonen zou ik zo een vreselijk zware hoed op zetten en mijn kandidaat stellen om te poseren voor duizend toeristen. Smile, ah nee dat mag niet. Het enige nadeel is dat je dit ook effectief kan bezoeken en er dus wel een miljoen mensen op een dag even uw huis bewandelen.

6. Moet er nog wat kleur zijn?
Het typische beeld dat iedereen heeft van Scandinavië. Al die kleurrijke huisjes, en ja ook ik viel er spontaan voor in zwijm. Het geeft letterlijk kleur aan je leven, zelfs op een koude regendag.

7. Nyhaven 
Zonder twijfel één van de mooiste plaatsen in de Deense hoofdstad. Kleurrijke huisjes, de armen van de zee met vele bootjes er op en gezellig slenteren terwijl je de vis en zee geuren opsnuift. Even weg uit de drukte van de stad, recht de toeristen in.

8. Nog meer water.. 
Ik heb een zwakte voor water in steden vrees ik. Ik vind dat ze altijd het ideale beeld maken voor schoon foto's. Vijf jaar geleden at ik hier een bakje chinees op samen met mijn familie en Michelle. Nostalgieeee. 

9 & 10 "Reizen is een geschenk, maar het is nog zo veel mooier als je het met iemand kan delen. " 



Een vrije dure bestemming waar..
ze een taal spreken die onverstaanbaar is.
en je sneller aangereden zal worden door fietsers dan auto's.
waar ze kleurrijke huisjes heb,
en waar het koud en winderig was.
Maar een bestemming die prachtig is,
en zeker de moeite waard!

Tak Kopenhagen! 

Reacties