Recept: low fodmap chocolade cake

Hallo Oktober, 

Tijd om weer wat recepten uit te testen. Vandaag nam ik de oude kookboek er bij en besloot ik een chocolade cake te maken. Maar niet zomaar een gewone hé. Nee een Low Fodmap versie. 
Pardon, U zegt? Ja, een tijd geleden kreeg ik te horen dat ik wel degelijk het prikkelbaar darm syndroom heb. Het Low Fodmap dieet is een dieet dat zich focust op de voeding die jouw darm prikkelt en dus die mij ziek maakt. Uit mijn eerste eliminatie bleek dat ik sterk reageer op Lactose en Tarwe. Dus hierbij een cake die je kan maken voor mijn verjaardag of wanneer je mij uitnodigt op de koffie. Hint hint hé...

Wat hebben we nodig?

° 150g boter
° 4 eieren
° 150g suiker
° 200g pure chocolade (*)
° 150g glutenvrije bloem
° 1 theelepel bakpoeder

Hoe klaar maken?

1 Verwarm uw oven voor. --Aangezien jouw oven de mijne niet is, laat ik de temperatuur even weg. Anders mislukt uw lekkere cake misschien. -

2 Meng de boter met de suiker en roer deze goed onder elkaar tot je mengsel niet meer op suiker lijkt.

3 Voeg nu de eieren toe. Eén ei per keer, goed mengen, en dan het volgende ei.  Blijven roeren tot het beslag vloeibaar is.

4 Smelt de chocolade - hou een klein beetje over- au bain marie en roer goed. Let op dat er zeker geen water in je chocolade terecht komt. Anders krijg je een vieze klodder die je niet kan gebruiken. Ik spreek absoluut niet uit ervaring.

5 Meng de chocolade met het reeds klaar gemaakt beslag.

6 Zeef de bloem en voeg dit ook toe aan ons mengels. En als afwerking voeg je de theelepel bakpoeder toe. Roer goed door tot het beslag volledig vloeibaar is.

7 Schep het beslag in de bakvorm en plaats het 50-60 min in de oven. Laat 5 min afkoelen voor je het uit de vorm neemt.

8 EET & GENIET 


* Ik verdraag redelijk goed pure chocolade. Je kan hem natuurlijk ook vervangen door chocolade zonder lactose of op basis van rijst.

Reacties